Kopen op internet

Internet is niet meer weg te denken uit ons leven. Althans bij de meeste mensen onder ons. We winkelen online, we e-mailen veel, bekijken websites en zitten op Facebook. En ook kan het soms zo fijn zijn om online (anoniem) onze mening te geven op bepaalde zaken.

Door Chantal van der Poel

In dit blog leggen wij de focus op het winkelen op internet. Welke regels zijn hierop van toepassing? Welke rechten heeft u als klant bij online aankopen? Geeft u als aanbieder van goederen of diensten verplichtingen waaraan hij moet voldoen bij het online aanbieden?

kopen

 

We geven u hieronder antwoorden op veel gestelde vragen. Wij benadrukken dat het hier voornamelijk gaat om koopovereenkomsten met een webshop en dus niet tussen twee particulieren via bijvoorbeeld een digitale markplaats.

Staat uw vraag er niet bij? Of wilt u meer weten over het internetrecht, schroom dan niet en neem contact met ons op. Dat kan via e-mail of telefoon.

 

  1. Kan ik een online gekocht product terugsturen?

Ja, een koper mag binnen 14 dagen, zonder opgave van reden, zijn aankoop terugsturen. De meeste online verkopers vermelden deze retourprocedure ook op hun website.  Dit is verplicht. Mocht echter deze informatie niet beschikbaar zijn gesteld dan kan de termijn om te retourneren wel maximaal 12 maanden zijn. Overigens kunnen niet alle goederen worden geretourneerd.  De wet zegt bijvoorbeeld dat bederfelijke waren niet kunnen worden teruggestuurd.

 

  1. Ik heb online een overeenkomst gesloten, is dit rechtsgeldig?

Ja, dat kan. Als er maar sprake is van aanbod en aanvaarding. De wetgever heeft voorwaarden gesteld waaronder elektronische overeenkomsten gelijkgesteld worden aan ‘schriftelijke’ overeenkomsten. Er hoeft dus niet per se een papieren contract te zijn tussen koper en verkoper.

 

  1. Is een scan van mijn handtekening ook rechtsgeldig?

Ook dit heeft de wetgever geregeld. Weliswaar wordt niet exact uitgelegd wat een elektronische handtekening is, maar de wet bepaalt dat een elektronische handtekening dezelfde rechtsgevolgen heeft als een handgeschreven handtekening indien de methode die wordt gebruikt voor authentificatie daarvan ‘voldoende betrouwbaar’ is. Een elektronische handtekening kan dus van alles zijn. Een gescande handtekening, een pincode, een wachtwoord, kunnen allemaal als elektronische handtekening worden beschouwd.

 

  1. Mag een verkoper verwijzen naar algemene voorwaarden op de website?

De algemene voorwaarden mogen elektronisch ter beschikking worden gesteld, als degene aan wie ze ter beschikking worden gesteld maar de inhoud van de algemene voorwaarden kan opslaan en/of printen. Bij online verkoop is het dus niet verplicht voor de verkoper om zijn algemene voorwaarden op te sturen naar de koper. Hij moet ze echter wel “terhandstellen”.  De beste manier om dit te doen is om de koper voor of tijdens de aankoop de algemene voorwaarden uitdrukkelijk te laten accepteren met daarbij een link naar een pdf versie van de algemene voorwaarden.

 

  1. Ik wil iets bestellen op een website, maar ik kan geen informatie vinden over de online verkoper op deze website. Mag dit eigenlijk wel?

Nee, een online verkoper moet op grond van de wet bepaalde informatie aan zijn klanten verstrekken, namelijk:

  • Naam van de onderneming
  • Geografisch adres
  • Contactinformatie, waaronder emailadres
  • Informatie over prijs en leveringskosten
  • KvK inschrijvingsnummer en btw-nummer
  • Informatie over het bestelproces
  • Het al dan niet archiveren van de overeenkomst
  • en de talen waarin de overeenkomst kan worden gesloten.
Bron: Internetrecht voor de civiele praktijk, 1 – 2015, mr. W.  Seinen en mr. S. van Schaik.