Onvoldoende advies bij lening voor auto

U kent ze wel: de reclames met prachtige nieuwe auto’s die u niet direct hoeft af te rekenen. Wanneer u naar de showroom gaat kunt u inderdaad een auto ‘op krediet’ kopen.  U sluit dan niet een lening met de autogarage, maar met een financieringsmaatschappij die vaak gekoppeld is aan het automerk dat hoofdzakelijk in die autogarage wordt verkocht. De verkoper zelf treedt in dat geval op als een zogenaamde ‘verbonden bemiddelaar’ voor deze financieringsmaatschappij.

Door Christian Huijsmans

 

lening

Van belang is dat de autoverkoper een zorgplicht heeft die vergelijkbaar is met een bank. De autoverkoper moet voorkómen dat u een lening aangaat die u volgens de richtlijnen niet kunt betalen. Dit is van groot belang. Als u namelijk niet betaalt moet u de auto veelal inleveren. Als deze auto vervolgens wordt geveild dan zal de financieringsmaatschappij het verlies eveneens op u verhalen. Het gevolg: u moet wel betalen maar u heeft dan geen auto.

In zo’n soort kwestie heeft één van onze advocaten een succes geboekt bij het Gerechtshof. Wat was er aan de hand? De autoverkoper had geen klantenprofiel opgesteld met daarin de financiële situatie van de koper. Ook had hij onvoldoende doorgevraagd naar de vaste lasten van de koper. De autoverkoper had wel bankafschriften gevraagd, waar één van de vergeten vaste lasten gewoon netjes op stond; ook daar had de autoverkoper geen rekening mee gehouden. Het gevolg was dat onze cliënt zonder dit te beseffen een auto had gekocht die hij (naar achteraf bleek) zichzelf niet kon veroorloven.

Het Gerechtshof was van oordeel dat de autoverkoper onvoldoende zorgvuldig had gehandeld. Dit kwam uiteindelijk voor rekening en risico van de financieringsmaatschappij. Onze cliënt hoefde daardoor de restschuld niet te betalen.

Deze uitspraak is van groot belang. Het Gerechtshof benadrukt dat de autoverkoper actief moet vragen naar de vaste lasten van een klant. De autoverkoper mag er niet van uit gaan dat de klant deze uit zichzelf zal melden. De autoverkoper moet de klant dus nadrukkelijk ‘een spiegel voorhouden’.

De uitspraak kunt u hier terugvinden.

Voor vragen kunt u contact opnemen met mr. drs. C.G. (Christian) Huijsmans