Als passagier letselschade claimen wordt nog makkelijker

Vanaf 1 april 2017 wordt het makkelijker om als passagier, oftewel ‘meerijder’, schade te claimen bij de verzekeraar van het voertuig waar hij in zat toen deze betrokken raakte bij een verkeersongeval.

Letselschade - Gezondheidsrecht

Tot nu toe moesten deze slachtoffers van een verkeersongeval vaak afwachten totdat was uitgezocht wie aansprakelijk was voor het ongeluk: de bestuurder of de andere verkeersdeelnemer? Pas daarna wisten zij bij wie zij de schadeclaim konden indienen. Door deze wijziging kunnen slachtoffers hun schade direct melden bij de WA-verzekeraar van de bestuurder. Deze zal de claim in behandeling moeten nemen. De verzekeraars regelen vervolgens onderling wie er dekking moet verlenen.

 

Bedrijfsregeling 7: Schaderegeling schuldloze derde

Deze nieuwe wijze van afhandelen wordt geregeld in de Bedrijfsregeling 7: Schaderegeling schuldloze derde. Alle verzekeraars (zo’n 150 stuks) die bij het Verbond van Verzekeraars zijn aangesloten, zullen deze regeling uitvoeren.

Hiermee zijn veel slachtoffers geholpen. Ongeveer één op de vijf letselschadeslachtoffers in het verkeer was passagier in of op een motorvoertuig. Tot nu toe genoten deze passagiers al de nodige bescherming. Het was al geregeld dat zij recht hebben op vergoeding van hun schade wanneer zij letsel oplopen bij een verkeersongeval. De Bedrijfsregeling Schuldloze Derde bevatte hiervoor al regels.

 

Uitzonderingen

Overigens heeft een passagier niet in alle gevallen een recht op volledige schadevergoeding. Wanneer de passagier op het moment van het ongeval geen gordel droeg, wordt er van uit gegaan dat hij een deel van het letsel aan zichzelf heeft te wijten. Een vergelijkbare discussie over eigen schuld ontstaat wanneer de passagier in de auto is gestapt bij een overduidelijk beschonken bestuurder, of bij een bestuurder waar van de passagier weet dat deze niet beschikt over een geldig rijbewijs. Zelfs bij de aanwezigheid van eigen schuld kan een passagier nog een groot deel van de schade vergoed krijgen.

 

Hulp bij het regelen van letselschade

Hoewel het voor een passagier makkelijker is gemaakt om zijn letselschade te claimen, kunnen nog steeds ingewikkelde discussies ontstaan. Wat is precies het letsel? Hoe hoog is de schadevergoeding waarop de passagier aanspraak kan maken? Moet de vergoeding worden verminderd met een bepaald percentage vanwege eigen schuld?

Wanneer u hierover meer vragen heeft, dan kunt u contact opnemen met onze letselschadeadvocaten.